Honda 125 CBF 2009
Rozhodovanie
Konečne „dozrel“ čas poobzerať sa po dvojkolesovom tátošovi. Vždy to bol môj sen, ale nikdy som ho nedotiahol do konca. Motorky ma bavili odmalička, ale skúsenosti mám len s motokami, na ktorých som jazdil už ako 7 ročný. Ako som tak surfoval po internete, zistil som, že na novú „riadnu mašinu“ môžem zabudnúť. Moja peňaženka ani zďaleka nebola dostatočne hlboká. Kupovať ojazdenú, so 70.000 km na tachometri (bohviekoľko v skutočnosti) som sa bál. Tak vo mne dozrelo rozhodnutie kúpiť čínu, však hádam budem patriť medzi tých šťastných, ktorým sa im hneď nepokazí.
Našťastie môj kamarát air26 ma dostatočne „nahlodal“ a odhovoril ma. Dnes som mu za to vďačný. Tak po dlhom surfovaní bola na výber Honda 125 CBF alebo Yamaha YBR 125. Po návšteve predajne a osedlaní jednoznačne padla voľba na CBFku.

Motor
Po naštartovaní sa musíte započúvať, či naozaj beží. Je to fakt tichý vzduchom chladený jednovalec. Musím povedať, že je dostatočne živý. Rozbeh plynulý, ťahá v celom spektre. Je fakt, že v kopci cítiť nedostatok výkonu (8,3 kW), ale na trojke zatiaľ každý kopec zdolala.
Čo je hlavnou výhodou pri každodennom dochádzaní za povinnosťami, je spotreba. Ešte som nikdy neprekonal výrobcom predpísaných 2,1 l. Väčšinou sa pohybujem od 1,9 do 2,1 l. Čo ma prekvapilo, je absencia olejového filtra. Je nahradený sitkom, čo zmenšuje servisné náklady, dúfam, že neznižuje životnosť motora.
Na CBFke sa jazdí naozaj dobre. Dobre sa správa v zákrutách, na počudovanie indické gumy držia veľmi dobre, aj keď sú dosť tvrdé. Na vode držia stopu. Sedlo je relatívne pohodlné, zadok cítiť až po prejdení nejakých 400 km. Niekto bude mať možno problém s absenciou otáčkomera, nahradila ho stupnica prevodových stupňov na tachometri. Zobrazená stupnica však ukazuje naozaj krajné hodnoty a doporučujem sa jej nedržať hlavne v zábehu. Zábeh je 1000 km.
Predná brzda je dostatočne silná, nejde hneď do šmyku. Horšie je na tom zadná brzda, tá je veľmi mäkká, treba razantnejšie po nej šliapať. To je asi daň za nízku cenu, keďže vzadu je bubon. Spätné zrkadlá by mohli byť viac od seba, nakoľko vidno situáciu za vami, len ak sa trochu nakloníte, pritom ja nie som žiadny valibuk. Páčky sú mäkké, čo je veľká výhoda pre začiatočníka, ruky nebolia ani pri častom preradzovaní v meste.
Pri dlhších výjazdoch by sa hodilo vyššie sklo. Nápor vetra je znesiteľný, ale človek vyššej postavy by už mohol mať problém. Ja osobne idem meniť sklo za turistické od GIVI. Je o 14 cm vyššie a cenovo dostupné (okolo 65 eur). Rám na bočné tašky si musíte dať vyrobiť na mieru, nikde v ponuke ho nenájdete. Originál doplnkov je málo, dá sa kúpiť čelne sklo, platňa na kufor a padací rám. Originálne sú však neskutočne drahé, od GIVI ich kúpite za polovicu. V preplnenom meste ste pánom situácie. CBFka je mrštná, dobre sa ovláda, prepcháte sa všade.
Servisné intervaly
- 1000km – zábeh – výmena oleja, nastavenie ventilov. Následne pri 4000 km a potom každých 4000 km.
- Spotreba do 2,1 l.
- Maximálna rýchlosť 106 km/hod. Pri zaľahnutí 122 km/h. Tachometer ukazuje o 5 km viac (porovnanie s GPS).